רוצים שנגיע להעביר אצלכם/ן בית מדרש חברתי?

מרכז ההדרכה של "ממזרח שמש-כל ישראל חברים" מהווה מקום מפגש פיזי, רגשי ורוחני בין זהויות שונות במרחב הישראלי והיהודי. במפגש נעסוק בבירור זהות, במנהיגות עצמית וחברתית, בהרכב החברה הישראלית, ועוד; כל זאת באמצעות פגישה חווייתית, אישית וקבוצתית, עם מקורות יהודיים וישראליים מתקופות שונות וברוח חכמי יהדות ארצות האסלאם.

אנו מאמינות/ים כי באמצעות שינוי התודעה הישראלית הרחבה, ע"י הפרטים והמגוון האנושי המרכיב את החברה, ניתן לעשות שינוי חברתי ולהפוך את המקום בו אנו חיות/ים למקום שמכיל זהויות שונות ומעניק לכולן מקום שווה.

מרכז ההדרכה מספק סדנאות, סמינרים, ימי עיון, קורסים, הרצאות וסיורים- לקהלים שונים ומגוונים: סטודנטיות/ים, א/נשי חינוך, הורים, ש"שינים, מכינות קדם צבאיות, מכינות בוגרות/ים, מדריכים/ות בתנועות הנוער השונות, רבני קהילות, תלמידי/ות תיכון וחט"ב, עובדים/ות סוציאליים/ות, עובדות/ים עם א/נשים בעלי/ות צרכים מיוחדים, משרתי/ות כוחות הבטחון, בני/ות שירות לאומי ועוד.

הסדנאות מותאמות לקהל היעד, ונבנות לפי צרכי המקום ומאפייניו.

אנו פועלות/ים בכל רחבי הארץ- ישנה אפשרות שנגיע אליכם/ן, או שתגיעו להתארח אצלנו (בתי המדרש שלנו ממוקמים בירושלים ובחולון).

צרו קשר- עוד היום, עם סיגל אברהם, מנהלת מרכז ההדרכה, במייל sigal@mizrach.org.il  או בטלפון 058-6518290.

יהדות חברתית מתחנה מרכזית בניו יורק

ממזרח שמש > ארכיון  > יהדות חברתית מתחנה מרכזית בניו יורק

יהדות חברתית מתחנה מרכזית בניו יורק

השעה כמעט חצות בתחנת PENN STATION במנהטן, ניו יורק.

התחנה הומה אדם, אלו הממהרים אל הרכבת ואלו שכרגע ירדו ממנה. בתי קפה, נגן רחוב ששר משירי בוב מארלי ומגבעתו מלאה בדולרים ובניהם גם כאלו אשר במבט נוסף ניתן להבחין שהם אינם בדרכם לשום מקום, הם גרים בתחנה.

כאלו שמסיבות שונות, אחת מהן היא המשבר הכלכלי ובעקבותיו גל הפיטורים שעבר על ארצות הברית, איבדו את ביתם ובחרו בתחנה הומת אדם זו כמעין פינה חמה ומפלט מהקור הניורקי של חודש ינואר.

הסתובבנו בניהם עם תיקים גדולים מלאים בשקיות אוכל שהכנו מראש, תרים בעיננו אחר "דיירי התחנה". מנסים להבין, אם האישה עם המזוודה והמעיל הירוק מחכה לרכבת הבאה ללונג איילנד, או שהיא חסרת בית והמזוודה שבידה היא כל עולמה. אנחנו מחלקים שקית קרטון חומה ובה כריך ופחית שתייה ומהר מאוד השמועה פושטת וכמה ניגשים אלינו ומבקשים אחר אוכל, מודים בחיוך על ארוחת הערב.

עם חלק מהם מתפתחת שיחה על החיים בניו יורק, על הקלות בה ברגע אחד אדם יכול למצוא עצמו ללא קורת גג. בחור צעיר אחד סיפר לנו על החתונה בגיל צעיר, הלימודים בקולג' והגירושים שהובילו אותו בסופו של דבר אל הרחוב.

אי אפשר היה להתעלם מהפער הכל כך דוקר בין גורדי השחקים, חנויות הפאר והסיילים של אחרי הכריסמס, מגוון הטעמים בקפה והאורות המרצדים של מנהטן בלילה לבין אותם גברים ונשים אשר מגיעים מרקעים שונים ומגוונים, מכורבלים בשמיכה ישנה, חלקם עם מזוודה קטנה, אולי שארית מחייהם הקודמים, מושיטים יד אל שקית הקרטון החומה.

ואיך כל זה קורה באמריקה הגדולה, בה כל החלומות האפשריים ובה מי שבאמת רוצה- מצליח…?!

יצאנו בחצות אל תחנת הרכבת המרכזית של מנהטן במסגרת משלחת בה השתתפנו בניו יורק ולאחר לימוד מעמיק שעסק בגבולות: עד כמה אנו מוכנים להבחין בעני ועד כמה אנו מחויבים להביט בו.

לא היה מתאים מלימוד זה כהכנה לחלוקת האוכל בתחנה, משום שפעמים רבות חלפנו בתחנת רכבת זו במהלך שבוע המשלחת ולא תמיד ראינו את העוני אשר ראינו באותו הלילה, על אף שהוא תמיד היה שם.

במשלחת השתתפו צעירים מעולמות שונים, צעירים יהודים בשנות ה-20 לחייהם: ישראלים, אמריקאים והונגרים. אורתודוקסים, קונסרבטיבים, רפורמים, דתיים וחילונים וכאלו שגילו את יהדותם בשנים האחרונות והמשותף לכולם- המחויבות לעשייה ולצדק חברתי והרצון לחבר אותה אל יהדותנו.

התוכנית הפועלת ב"ממזרח שמש" כ-7 שנים ומשותפת למשרד לקשרי ישראל ניו יורק ולפדרציית ניו יורק, מפגישה בין צעירים יהודים ישראלים, אמריקאים והונגרים סביב סוגיות של צדק חברתי וזהות יהודית. המשלחת בניו יורק היתה המשלחת המסכמת לאחר שתי משלחות מוצלחות בשנה הקודמת, בישראל ובבודפשט.