ייחודו הפדגוגי של ממזרח שמש הוא בכך, שאין הוא תופס את לימוד המקורות רק כמקור השראה, כמו חלק מבתי המדרש הפלורליסטיים, ולאו דווקא כמקור סמכות כמו בבתי המדרש האורתודוכסיים. הוא תופש עצמו כחולייה בשרשרת. נאמן לסיפור היהודי כפי שנמסר בדורות עברו, ובו בזמן פתוח לפרשנות כפי שראויה להימסר לדור הבא. מחויב לקיים, חופשי בחיפוש.
ייחוד נוסף הוא החומרים הנלמדים ב"ממזרח שמש", המשלבים בתוכם מהמסורת היהודית העשירה של היהודים הספרדים ויהודי ארצות האסלאם, ובפרט המפגש הפתוח והפורה של מסורת זו עם המודרנה, המציפים זהות יהודית מתונה, מכילה, שאינה כופה את ערכיה; יהדות שבמרכזה ערכים חברתיים – מוסריות, אתיקה, אנושיות. כל אלו – הן "מתנות" שראוי לחלוק עם כל החברה הישראלית, כך שמורשת יהודי המזרח אינה מוגבלת למזרחים בלבד, ויש בה כדי להפוך למבנה של זהות חוצת עדות, ליצור בסיס משותף שאינו מגזרי, ושכולל את החברה הישראלית כולה. כך שהנוף האנושי ב"ממזרח שמש" על צוותו ולתלמידיו כולל את כל חלקי החברה הישראלית – מזרחים, אשכנזים, אתיופים ועולים מחמ"ע; מסורתיים, דתיים וחילונים; כלל ישראל – בכל מכל כל.
ממזרח שמש מציע לחברה הישראלית דרך ייחודית לתיקון, הטמעת דרך זו בתהליכים החברתיים השונים דורשת שינוי תודעה והנעה לפעולה. השפה היא החוט המקשר בין התודעה, הבנויה על חיבור לזהות ולתרבות, לבין ההנעה לפעולה שהיא תוצר של אחריות ומחויבות חברתית.
אנחנו רואים בפיתוח חומרי לימוד המשקפים את תפיסת העולם הייחודית של ממזרח שמש כאחת הדרכים ליצירת שפה יהודית חברתית. אנו מאמינים שככל שהשפה היהודית חברתית תהיה לשפה המדוברת במרחב הציבורי, הערכים ששפה זו מייצגת יהפכו מחייבים יותר, הן את היחיד והן את מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות. שימור השפה המתפתחת תלוי בחקיקת השפה בסלע, כתיבה הוצאה לאור והפצה.